18 oktober 2014
Ensamhet är bara ensamhet om man själv känner sig ensam.
Kanske låter onödigt invecklat, men det är så jag ser på det. Under de senaste
veckorna har jag verkligen lärt mig att tycka om att vara bara med mig själv.
Det känns som en stor vinst att kunna göra ett aktivt val (när tillfället ges)
att vara ensam, ligga och läsa, vila ögonen och lyssna på skön musik. Hänt
flera gånger den här veckan att jag till och med längtat till klockan fyra för
att kunna gå hem och stänga om mig i mitt rum. Knasigt egentligen men så har
det varit. Jag har aldrig haft problem att vara själv tidigare heller, men nu
känns det på en annan nivå. Detta innebär dock inte att jag har gått och blivit
osocial – inte alls! Tackar fortfarande ja till alla möjligheter till utflykter
och erfarenheter. Läste några artiklar om ”strong alone” där min känsla
beskrevs som ett stort mentalt mognadssteg, vilket inte bara ökar de egna
tillfredskänslorna, utan också förhållanden till andra då de byggs på vilja och
inte behov eller desperation. Med andra ord en ännu större vinst! Hoppas
artiklarna i fråga stämmer in med verkligheten.
I torsdags höll Star for Life i Umkhanyakude Districts Youth
Dialogue, med tema Leadership is your contribution. Syftet är att skapa en
plattform för skolungdomar att lyfta de problem som är centrala för dem i sin
närmiljö. De ges även en möjlighet att komma med förslag på lösningar till problemen,
inför en publik bestående av stakeholders som sedan kan sätta lösningarna i
verket. Fem Star for Life elever hade varit på the 4th national children’s
youth parliament i Kapstaden förra veckan, varav en av dem, Mduduzi, blivit
utvald till den nya barnambassadören för KwaZulu Natal. Mduduzi höll ett
väldigt starkt tal, där han uttryckte sitt hopp om att the youth should move
from dreamers to doers. Han pratade även om att ungdomar måste börja ta över
ansvaret och inte förvänta sig att föräldrar och vuxna ska lösa allting. Efter
hans tal hölls en kort presentation av de olika kommissionerna som skulle
formas kring: Crime, education, health och poverty and social issues. Mitt ansvar under dagen var att ta
anteckningar av allt som sas. Kan dessvärre inte skriva allt här, då det klara
datorskrivna dokumentet slutade på 9 A4 sidor. I stort pratades det mycket
kring teenage pregnancy, som fortsätter vara ett stort problem framförallt i
the deep rural areas. Ett av förslagen som kom upp var att folk från området
som själv fått barn under skolåren ska komma till skolor och berätta om deras
erfarenhet. De hoppas att det blir mer slagkraftigt om någon som själv varit
med om det uppmanar till abstinense än om någon utomstående gör det, vilket jag
håller med om.
Gällande health var det väldigt mycket fokus på flickor.
Egentligen mycket fokus på flickor hela tiden… Ska jag var aärlig tycker jag
pojkar är lika involverade om inte mer i health och framförallt rape och
teenage pregnancy frågor. Istället läggs allt ansvar på flickorna, som pga
kulturen har lägsta status i samhället och är de som kan göra minst för att
påverka situationen… Men detta kan jag ju självklart inte ställa mig upp och
säga. Även flickorna själva är så indoktrinerade med att allt är deras fel så
de kan också säga att det bör vara mer ”girl talks” etc. En annan intressant
sak är hur det kom fram att lärare är ett väldigt stort problem i skolorna.
Tidigare har det vairt prat om elever som inte gör sina läxor etc. Men eleverna
påpekar att många lärare är unqualified och inte gör sitt arbete ordentligt,
utan snarare sitter på facebook eller whatsapp under lektioner, kommer för
sent, röker och ibland även kommer fulla eller bakis till lektioner. Hoppas
innerligt the department of eduation lyssnade noga här, då problemet inte bara
togs upp vid ett eller två tillfällen utan flera gånger. I slutet ställde JD
frågan vad några av eleverna och stakeholders skulle säga till presidenten om
de fick 20 sekunder att be honom förändra något. Tyngdvikten hamnade här på
införskaffandet av transport till skolan för de elever som bor väldigt långt
bort. I nuläget är det otaliga elever som går minst en timme en väg till skolan
– ofta på tomma magar. Även bygga fler kliniker och bibliotek, då fattigdom och
brott är produkter av lack of education. Pga fattigdomen har de som behöver
utbildning och vård mest inte råd att ta sig till the clinics, som för övrigt
är dåligt sanerade, eller bibliotek pga transport kostnader.
No comments:
Post a Comment