Monday 13 October 2014

Blå = Grön

Mental styrka vad handlar det om egentligen? Läst in mig på området och hittat relativt uniforma svar: Klagar inte över omständigheter eller personer, utan accepterar och ser snarare hur man själv kan ändra sig inställning och attityd; Är konsekvent i sitt agerande och går för långsiktiga mål; Ser misslyckanden som en möjlighet att lära sig och utvecklas; Ger inte upp när det tar emot utan fortsätter att utmana sig...
Låter ju nästan som definitionen av mina upplevelser. Kanske är jag rentav på ett mentalt träningsläger. Fast det konstaterade jag nog för ett tag sedan. Har även lärt mig att kontrollera mina physiologiska attribut. Ni som känner mig, vet att jag kan bli rätt grumpy när blodsockret sjunker för lågt... Här tvingas man hålla uppe fasaden oavsett om man ätit under dagen eller inte. På något sätt är det ibland lättare att kontrollera kroppen än hjärnans reaktioner och impulser i vissa situationer.

Något som jag reflekterat över mycket är folks kapacitet att hålla isär olika delar av sina liv. Kan låta märkligt, men i zulu kulturen är ett kärleksförhållande, familjerelationer, arbete, skola och vänner i så stor utsträckning det går separerade. För mig är detta ytterst främmande då jag kommer från en tillvaro där mina vänner är en del i familjen och där öppen kommunikation mellan de olika områdena är centralt. Det är delarna som formar helheten: Livet. Å andra sidan är deras förhållningssätt relativt logiskt i förhållande till övriga beteenden och inställningar, såsom polygami och förhållandet män vs. kvinnor. Hade ju blivit galet om alla flick och pojkvänner var involverade i alla delar av livet... Tror även detta är en bidragande faktor till varför det ibland upplevs svårt att komma nära och verkligen lära känna någon. För visst är det sant att sydafrikaner är fantastiska skådespelare. Så länge man är medveten om detta är det ingen risk, inte så tokig egenskap att själv lära sig ibland.

Fick bland annat utöva rollspel och anger management i fredags på VFS Global i Durban… Efter turer till Department of home affairs oct VFS Global var jag äntligen klar med min nysa visum ansökan. Hade samtliga papper i ordning och passet i högsta hugg, när damen bakom disken plötsligt meddelar att de inte gör sådana här ändringar av visum, utan att jag måste vända mig till department of home affairs… Meddelade henne att jag redan varit där och de sagt jag skulle vända mig till VFS Global… Det jag är ute efter är en ändring av mitt visum från single entry till multiple entry. I nuläget kan jag inte lämna Sydafrika och komma tillbaka igen, vilket är en aning problematiskt då jag under de kommande 9 månaderna har möjlighet att besöka bl.a. både Lesotho och Mozambique… Mailade just Sydafrikanska ambassaden i Sverige som sista utväg… Hoppas det inte blir lika mycket drama som förra gången!

Tillbaka till the Zulus - De aldrig förvåna mig. Har man glömt raka benen under sommaren i Sverige kan man vänta sig både kommentarer och äcklade blickar - i alla fall som ungdom. Här är det snarare sett som attraktivt med hår. Ja det är sant. Anledningen är att afrikaner generellt inte har så mycket hår varken på armar eller ben. Ser man det ur den synvinkeln är det inte så konstigt längre - man strävar alltid efter det man inte har oavsett var man befinner sig i världen. Hemma ligger majoriteten och pressar under solen på somrarna för att få den bruna färg vi annars inte har naturligt. Här smetar man in sig i blekningsmedel som gör huden ljusare. Effekten är dock inte alltid lyckad… Tänk er en misslyckad brun utan sol insmörjning, med de brun orangea flammorna som bildas mot den vita bakgrunden fast omvänt - med vitgråa flammor mot mörk bakgrund.

När det kommer till färger är zulu språket mycket sparsamt. De har samma ord (-luhlaza) för både grön och blå. Detta får naturligt lite komplikationer när man jobbar med Star for Life stjärnan som har ett grönt och ett blått hörn. Jag frågade Dumsani (som för övrigt kallar blå t-shirts för gröna) hur man kan veta vilken färg man menar. "It's simple, it depends on what you are talking about. If you talk about trees, everyone knows you mean green." "Yes, but if I talk about the ocean? Sometimes the ocean is blue and sometimes it's green" "Oh I don't know Elin, I haven't thought about it hahaha".

Något de alltid kommer vara fenomenala på är Choral singing. Spenderade förra veckan på Dlilanga High School, där jag fick ta del när Dumsani drillade ungdomarna inför the Youth Dialog som går av stapeln på torsdag. Med choral singing innebär det att rösterna är djupare och nästan kommer ut ur munnen som vibrationer. Aldrig hört så djupa baser tidigare heller - riktigt mäktigt!

Igår var det min älskade lillebrors födelsedag - 16 år! Vill tacka den som uppfann skype - via skype kunde jag följa med mamma och pappa när de gick in och sjöng för Gustav (i mitt rum(!)) på morgonen. Fick även se hur han öppnade paketet jag skickat till honom - Oh kändes nästan som om jag var där på riktigt! Fast när Gustav skickade en bild på tårtan blev det direkt en throwback hahah saknar svenska bakverk let me put it that way! Själv var jag ute på en 2.5 timmars promenad med Alec vid False Bay. Vi gick närmare 15 km i tryckande värme och hög luftfuktighet - men var skönt när det väl var avklarat. Somnade sedan gott som en sten redan vid 8. 

No comments:

Post a Comment