Monday 6 October 2014

A smile is the prettiest thing you can wear

Två världar på samma geografiska yta - det är verkligheten i Hluhluwe. Tisdags förra veckan var min första trial på pilates kursen, det var också första gången på 3 månader som jag befann mig i ett rum med bara vita. Den senaste veckan har jag gått igenom ytterligare en förändringsfas. Börjar nu äntligen känna att jag har ett eget liv utan att behöva vara alltför beroende av enskilda individer - en fantastisk frihet! Lärt känna nytt folk som direkt frågar hur de kan ställa upp för mig - wow! Inget illa om Zulus, men måste erkänna att det är väldigt roligt att börja bli integrerad lite mer i det vita samhället också, få se en annan del av Sydafrika utan att behöva flytta mig en millimeter.

Inte nog med att jag på ett mentalt plan fått ytterligare insikter, har det varit mycket saker på G senaste veckan. När man inte längre förstår var tiden flyger iväg någonstans, är det nog ett tecken på att livet rullar på rätt bra. Blev Richards Bay hela onsdagen. Kollade ut vilket material vi behöver till våra primaries, samt köpte kläder till en flicka som fått sponsring från Sverige. Hon är 13 år och bor tillsammans med sina 9 syskon, mamma och moster i ett plåtskjul på 3 x 5 meter. Ibland blir fattigdomen mer påtaglig än annars. Det viktigaste är att inte falla in i "Tycka synd om" fällan. Ingenting bli bättre av att man tycker synd om folk - det må låta hårt och okänsligt, men ser verkligen hur det förstör ännu mer här. Det bästa man kan göra om man vill bidra, är att se hur man på ett praktiskt och konkret sätt kan hjälpa till. En kvinna i Sverige som såg flickans hem och bestämde sig för att bidra med matpengar som Dumsani hjälper familjen med. Vi ser även till att Zanele får delta i aktiviteter för Star for Life för att få positiva energi.

Fick även införskaffat gummistövlar - väl behövligt! Efter skyfallen förvandlas vägarna och skolgårdarna till lervälling delux. Ser framför mig hur min kära lillebror och pappa skulle känna sig i himmelriket om de fick köra runt på en fyrhjuling i geggan…

På torsdagen var det heldag i Mtubatuba för the Healthy Lifestyle Walk. Sprang, gick, hoppade, dansade, sjöng och skrek genom hela Mtubatuba stad ca 2 km ihop med ungdomar från området. Var även några primaryschool barn från Phum'Lani som vi dagarna innan övat in ett drama med. Jag skrev några av replikerna:

Exercise will make your body strong and prepared for a long life
Eat a lot of proteins after exercising. Proteins are the building blocks for healthy muscles
Drink water - not alcohol!
A healthy lifestyle is a happy lifestyle - make sure you laugh and smile everyday
A smile is the prettiest thing you can wear
Don't hide inside your room - sunshine and fresh air will boost your immune system
You should walk 10 000 steps a day

Fredag morgon ringde klockan redan 05. Mannen till en av kvinnorna som var med på pilatesklassen erbjöd mig att åka med honom till Durban. Jag behöver ansöka om ett "multiple entries" på mitt visum. I nuläget har jag bara "single entry", vilket gör att jag inte kan lämna Sydafrika på hela året… Har planer på att åka över till Mocambique, Swaziland och Lesotho bland annat. Var därför perfekt tajming av Walden (mannen) då jag kunde gå till VFS Global i Durban och fråga direkt hur jag ska gå till väg. Fredagen spenderade jag sedan med Cecilia, Traceys guddotter. Helt fantastisk kvinna! Hon är svart till hudfärg, men vit på insidan då hon är adopterad in i en vit familj. Hon har mött stora svårigheter pga detta, då hon framförallt av männen blir behandlad som en sydafrikansk zulukvinna, när hon i själva verket inte ens talar zulu. Blev ordnat dagen innan att jag kunde hänga med henne och det blev riktig succe!

Idag har jag spenderat hela dagen med JD, och utvecklat the partnersschool project. Tror verkligen det kan bli något riktigt bra!

Bilderna nedan är från Mtubatuba lifestyle walk. Känns som en lättnad att jag nu vet att jag inte bör satsa på en karriär inom modellyrket haha Bjuder hellre på mig med lite galna bilder!









No comments:

Post a Comment