Saturday 21 March 2015

Elephant interaction

Det var med skräckblandad förtjusning Anna, Christina och jag satt och såg elefanterna närma sig. Alltmedan de blev större och större i solskenet kunde jag känna hur pulsen ökade. Idag började vi morgonen med frukost på Baubab varefter vi åkte till Bayete Zulu för elephant interaction. Wow vilken upplevelse. Elefanterna Rachel, Rambo och Jabulani är beroende av mänsklig kontakt sedan unga åldrar. Tre skötare bor och lever med dem dygnet runt. De berättade att de inte behöver bära vapen när de är ute i parken trots lejon, bufflar och andra livsfarliga djur - de har ju livvakter på omkring 5 ton… 

Otroligt fascinerande hur starka banden var mellan männen och dessa jättar. Vi fick mata alla tre, känna på bröstmusklerna, magen precis vid hjärtat och till och med stoppa in maten direkt i munnen… Tungan var läskigt mjuk i kontrast till den grova huden. Jag har haft min hand i en afrikansk elefants mun... Trodde jag aldrig jag skulle kunna säga.

Jag pratade med en av skötarna lite grann efteråt och han berättade att de kommunicerar med elefanterna när de ska till "main gate". Interaktionen sker klockan 11 varje dag, för att skapa en vana hos elefanterna. Men ibland vid stora antal besökare har de även möten på eftermiddagen, då får de prata med de massiva djuren så de börjar lunka till huvudentrén igen. Helt magiskt - något alla som åker hit bör göra! 

Vi har även haft en mysig "läggapusselkväll" hos Christina, med hemmagjord hamburgare. Och idag när vi kom hem från att ha sett när vuxna överviktiga män slängt sig i högar (ja rugby), körde vi nästan över en gigantisk snigel...
Godnatt från Afrika

No comments:

Post a Comment