Monday 29 September 2014

"There's nothing in the world that you cannot do if you believe in you" - India Arie

29 September

Idag kändes det nästan som hemma när jag promenerade i det tysta regnet till kontoret. I denna stund skulle jag nog snarare uttrycka att det öser ner. Jag har den här mysiga känslan när man är inne i värmen, kan känna doften av regn från kläderna, bra musik i öronen och ser ut mot det blöta landskapet. Tänk vad lite regn kan göra, känner mig upplyft.

Senaste veckan var rätt tufft mentalt, men jobbat mig tillbaka nu. En dipp efter nästan tre månader känns rätt accepterat så länge man inte stannar i den för länge. Det finns saker i Zulufolkets beteende som jag nog aldrig kommer vänja mig vid, utan som man bara måste acceptera och ta för vad det är. Att flytta till ett annat land gör en mer medveten om ens eget ursprung, vad man värderar i hemkulturen och hur vi förhåller oss till olika saker. Minns att jag i några inlägg i början kommenterade ”Vad är svenskt egentligen?”. Jag har nu börjat se att man inte behöver ha tydliga danser eller ritualer för att leva enligt en viss kultur – i detta fall för något att vara svenskt. De är snarare vad som syns utåt – men det riktiga kulturella beteendet ligger i grund och botten i vardagshändelser som man vanligtvis inte tänker på, men som plötsligt blir så tydliga när man levt utomlands några månader.

Genom att observera och absorbera vad som händer runt omkring en och människors beteende, får man större klarhet i vad man själv är för person. Jag är nu säker på vad det är jag värderar och prioriterar – något jag alltid kommer bära med mig. Att få möjlighet att lära sig leva utanför sina vanliga normer är en gåva som inte bara bidrar till utveckling av jaget utan även hur jag kommer kunna bidra till samhället och personer runt mig både nu och i framtiden. Trots upplevelser av särbehandling pga hudfärg, oförmåga att kommunicera till alla pga främmande språk, skilda värderingar och levnadssätt, mat med mera kommer jag konstant fram till samma slutsats – det finns ingen annanstans jag skulle vilja befinna mig just nu. Tänk vad långt jag kommit redan efter tre månader... Var kommer jag befinna mig om ytterligare 3, 6 eller 9 månader?

Ska strax ut till Ntutukho primary school för fortsatt implementering av the introduction phase av Star for Life programmet. I fredags gick motorn varm i den nya Primary School bilen, då vi först åkte bort till Mduku Area och Ekuseni Primary – en av de nya skolorna. Höll två presentationer av stjärnans betydelse för grade 3. De blir lika fnissiga varje gång jag mixar in ett zulu ord – vilket jag försöker göra så ofta jag kan. Har ofta en lärare i klassrummet som kan assistera om det är så att översättning krävs vid vissa tillfällen. Men måste säga att jag är mycket imponerad av de flesta i årskurs 3, vilket känns väldigt positivt i planerandet av uppgifter för volontärer. Vet med mig att de kommer kunna jobba med årskurs 3 och uppåt utan mer Zulukunskaper än greetings och ”Ayeye Bangani Ayeye” (Hej på er vänner hej på er).

OH! Ja nu öppnade sig himmeln totalt. Trodde inte det kunde komma så mycket vatten samtidigt… Som om någon tippar en gigantisk hink med vatten som bara faller ner. Kan knappt urskilja regndropparna. Första riktiga regnet sedan jag anlände 8 juli… Miseni sa att det var 8 månader sedan det regnade senast… Så marken sjunger garanterat halleluja! Strömmen har gått igen och åskan närmar sig ish! Ska fortsätta lyssna vidare på ”Beautiful flower” av India Arie medan jag går igenom tidigare dokument från the Partnerschool Program. Ska börja jobba mer och mer med JD och Lois för att se hur vi kan fortsätta arbetet med kulturella utbyten mellan svenska och afrikanska skolor – tror verkligen på det här projektet!

Nedan är även lite bilder från i lördags, då jag åkte med Busisiwe, Fezile och Khanyo – tre coacher, till Tiger Lodge i Jozini. Galet vacker utsikt över Jozini damm – hit kommer jag åka igen! Lite småläskigt dock när man åkte längs de smala vägarna som slingrade sig uppför berget… Tur jag har erfarenhet av serpentinvägar i alperna. Hade en kanonbra dag med mycket skratt. Framförallt åt Khanyos argument med båtvakterna. Vi skulle åka på en boatcruise, men blev hänvisade till några små motorbåtar istället för den stora två-vånings ”cruise-båten”. ”We want to go there” sa hon och pekade på ovanvåningen på den stora. ”We have paid just as much as all other passengers on the big one”. Trodde hon skulle ge sig till slut, men slutade med att vi bestämde för att gå och få våra pengar tillbaka – då plötsligt ropade de tillbaka oss så vi fick gå på den stora. Allas blickar följde oss medan vi klev ombord. ”Victory” haha. Vi skrattade hur Khanyo följde Star for Life värderingarna ”I go for my dreams and make it possible”. Hon drömde om den stora båten och såg till att ta oss dit!  


India Arie – Beautiful Flower
”You are beatiful like a flower, more valuable than a diamond, you are powerful like a fire, you will heal the world will your mind and, there is nothing in the world that you cannot do, when you believe in you who are beautiful yeah you who are brilliant, yeah you who are powerful, yeah you who are resilient”


No comments:

Post a Comment