Monday 16 June 2014

Planera framtiden men lev i nuet

Att vända blad är inte så enkelt som man kan tro. Det är tufft både fysiskt och psykiskt oavsett hur omständigheterna ser ut. Såhär under och efter studenttider är standardfrågan: Vad ska du göra nu? När jag svarar att jag flyttar till Sydafrika för ett års volontärande och sedan till Paris för universitetet blir många mållösa - Oh vad du har planerat allt! Nej det har jag inte. Jag har bara en rough sketch.

Att vända blad betyder inte bara att börja på nya projekt. En minst lika viktig del, om inte viktigare, är att avsluta det som pågår eller redan varit. Idag avslutade jag min 6 år långa "karriär" som tennistränare i Skanör. Under senaste månaden, har studenten tagits och hejdåkramar getts till så många att jag tappat räkningen. Ordentliga slut tror jag är viktigt för att man ska kunna byta fokus och ta in det nya på bästa sätt.

Rensa bland gammal skit är inte bara bra för det fysiska nuet men också för det mentala. Under de 3 veckorna som är kvar till avresa, är det framförallt utrensning av mina kläder och saker som måste göras. "Vill jag ha/behöver jag det här i Afrika eller Paris?" - om inte åker det i skänka eller slänga högen. Det är grymt jobbigt att behöva slänga sina tidningar och texter - men jag inser samtidigt att jag aldrig kommer bläddra i tidningarna eller läsa det jag skrivit igen. I just detta avseende är jag så otroligt glad att jag har min rough sketch. Den ger mig lugn och gör det möjligt att njuta mer av varje dag, för jag vet redan vad som komma skall - I alla fall i stora drag. Jag brukar tänka att detaljerna är det som skapar minnen för livet och så kallade "Flashbulb memories": Inprints in our brain, which occur during emotionally significant experiences. Detaljerna kan ingen förutspå, och det är inte meningen heller.

Förra veckan var det skolavslutningar på många ställen runt om i landet. På torsdagen gick min älskade lillebror ut nian - ja det känns helgalet. Bortsett från det, fick han med sig en lapp hem som jag förälskade mig i. Albert Camus, vem det är har jag ingen aning om, har i korta slående fraser fått ner några av de tankar jag i mitt eget stilla sinne haft under våren och skapandet av min grovplan:

"Lev i nuet"
Den verkliga frikostigheten för framtiden är att ge allt till nuet 
Det finns inget säkert utom idag 
Nästa dag är aldrig garanterad 
Planera framtiden men lev i nuet 
- Albert Camus

Den sista meningen kommer jag bära med mig länge: Planera framtiden med lev i nuet - det är precis det jag strävar efter. Nästa gång någon kommer upp till mig och tycker jag bör leva mer i nuet kan jag svara: Det gör jag redan, jag har bara framtiden planerad men inte idag.

No comments:

Post a Comment