Thursday 19 June 2014

Ta kommandot över dina tankar

"I'm calling from the South African Embassy" - Åh nej,var första tanken som slog mig. Det  är nu bara drygt  två veckor kvar till avresa och jag inväntar fortfarande mitt visum. Tankarna ränner ohjälpligt iväg - vad händer om jag inte hinner få det i tid? Passet?

Vid sådana här tillfällen måste man ta kommandot över sina tankar och visa dem vem som bestämmer. I många fall är det tankarna som knäcker en först. När jag skriver de här orden hör jag min mammas röst i huvudet: Ni ungdomar idag mest ältar och ältar. Kanske har hon rätt ändå. Allt smsande och chattande fram och tillbaka - vad innehåller alla meddelanden egentligen om hårdgranskar dem? Det är så oerhört lätt att förstora saker på grund av allt detta ältande. Mitt mål är att aktivt arbeta med mina tankar och bryta negativa tankemönster innan de växer sig för stora. Med andra ord - Jag kommer att få mitt visum i tid.

Det finns en psykologistudie som kallas "The Nun Study", i vilken Mr Snowden har visat att positivt tänkande kan öka livslängden med 10 år. Våra tankar skapar mönster i hjärnan, vilket gör att vi lättare faller in i inkörda tankebanor när vi möter motgångar. Det är lätt att sitta här hemma i sitt rum och vara rationell, men jag tror att den här mellanperioden är till för just skapandet av sådana här strategier. Övning ger färdighet - mental träning kräver mycket tid, desto viktigare att börja direkt när man knäckt koden och ser ett syfte.


No comments:

Post a Comment