Monday 8 September 2014

Dressed for success

7 september 2014

Vilken lättnad! The arts festival blev otrolig succé!! Kände det redan när barnen exalterade hängde ut ur fönstren på minibussarna, sjungandes och dansandes till den höga musiken alltmedan de svängde in på uppfarten till Hluhluwe Club. Jag hjälpte eleverna och lärarna som jobbat med the visual arts, medan Mbali och Dumsani sanbbt körde sista snabba repetitionerna av the drum majorettes, the mass dance och the mass song. Dessvärre fick jag knappt se något av föreställningen själv…. Nokwanda och jag hade hand om backstage, såg till att rätt elever stod och väntade på rätt ställe och gick upp på scen när de skulle osv. Har lärt mig så pass mycket zulu att jag kunde få dem tysta och lyssna på mig. Lalelani betyder lyssna, nrä man säger det till många personer. Angikhulum betyder var tysta.

Efteråt fick vi mycket beröm från flera håll. Det var lite som en sten som lättades från axlarna. Det var så otroligt viktigt att festivalen blev bra, då man kan se det som kickoffen för det nu officiella primaryschool programmet. The area manager JD, skrev ett meddelande till mig senare på kvällen och uttryckte att han ser fram emot framtida samarbeten och att han var imponerad av min insats. Wow det behövde jag. Har gått två månader och tänkt på vad de tycker om vad jag gör på plats, om jag verkligen bidrar osv. Ibland är recognition allt man behöver för att elda på igen. Nästa vecka är det budgetmöten och workshops som gäller för att skapa planen för ett år framåt och se så finanserna räcker. Ska även sätta igång mer med the partnership program och få utökade uppgifter inom det administrativa i the primaries. Håller även tummarna att jag får åka till the high school Art festival i Durban på onsdag  - vore fantastiskt roligt att få se skillnaden mellan de mindre och större barnen.

Igår var jag med Jali och Busisiwe (Både coacher för Star for Life) på Makhasa High School och såg på distrikt tävlingen i Cultural Activities. Blir lika fascinerad varje gång, och lika fundersam när jag försöker svara vad vi gör för svenska cultural activities. ”No we dont have any dances where we dance showing our breasts”. Tro det eller ej, men en av de traditionella dräkterna ska egentligen bäras utan trosor också…. Men flickorna hade fått dispans (tack och lov). Jali berättade att han brukar använda de här traditionella aktiviteterna som exempel under classroom sessions, när han diskuterar rape. När vissa killar påtrycker att ”we can’t control ourselves”, frågar Jali enkelt ”What about during cultural reed dances where the girls are half naked?” ”But that is another circumstance, it’s culure” ”Yes, but then you are able to control yourselves”… Där satt den. Otroligt intressant.



Glömt namnen på de flesta av de uppträdandena, men ett bygger på hur männen visar hur man slåss under ett bröllop. Denna ceremoni utövas fortfarande av vissa familjer under giftermål – förhoppningsvis kommer fästmannen ut som vinnare… Busi meddelade att hon inte kommer tillåta den delen på sitt bröllop, då hon inte vill riskera att sin blivande framtida man ska ha en blåtira på bröllopsfotografierna. Ingoma danserna är väldigt roliga att titta på. Favorituppträdandet på hela dagen var den första ingomtjejgruppen. Ingoma är den traditionella zuludansen kan man kort säga, hoppas jag kan ladda upp en kort film nedan.


Idag har jag dessvärre legat i sängen och inte lyft ett finger på hela dagen. Blivit vrålförkyld. Med 27 grader och strålande sol ute, kände jag att det nog var likasåbra att stanna inne. Inte ens läst min bok, tänka sig var har dagen tagit vägen? Men detta var precis vad jag behövde efter den gångna galna veckan.












1 comment:

  1. Vad fina bilder! Och kul att du trivs så bra där nere! / Nathalie

    ReplyDelete