Tuesday 2 September 2014

"If you don't talk to me I won't talk to you"

                                                                    2 september 2014

Helt otroligt att det redan är september. Igår välkomnades den officiella våren, så nu är det bara att börja räkna med varmare och varmare temperaturer!

Under förmiddagen förberedde jag certificates of participation som ska delas ut till samtliga elever som medverkar i festivalen på fredag. Mitt jobb var att fylla i namnen på eleverna på en färdiggjord mall… Var svårare än jag trodde att försöka tyda lärarnas handstilar och gissa till sig vilket namn som skulle stå… Mbali och Mpumeh fick assistera mig, så till slut fick jag nog ihop det rätt med stavning och allt. Sände även efter val-material, då jag insåg att jag inte kommer ha möjlighet att ta mig till Pretoria innan 14 september för att rösta till riksdagsvalet. Bara för man befinner sig utanför Sveriges gränser har man ingen rätt att vara soffliggare tycker jag! Demokrati är ingen demokrati om folket inte använder sin röst, oavsett hur insatt i politiken man är. Finns en superbra ”valkompass” på Svt man kan göra för att snabbt och enkelt uppdatera sig om sina värderingar och var man står bland partierna. Bifogar länken:  http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/

Kring lunchtid bar det av till Phum’Lani hall för att ha massrehearsal av samtliga dansare från alla skolor (ca 5 representanter från varje skola). Dessvärre fungerade inte högtalarna som de skulle. Efter en tur till Spar för att köpa elektricitet, vilket falerade då det var ”pensionutgivningsdag” även idag och därför timlånga köer, fick jag köra tillbaka till kontoret för att hämta nya högtalare. Det är minst sagt inspirerande att se när Dumsani jobbar med barnen. Han vet exakt hur han vill ha det och ger sig inte förrän barnen ger honom exakt det. Tror jag nämnt det tidigare, men han vet verkligen vad han håller på med. Vi pratade om det nu senare på eftermiddagen också – han beskrev det som om han vore en gravid kvinna med ett döende barn inom sig. Barnet är hans dröm och livsmål. Att vara ute på skolor och möta barn, sätta upp pjäser, musikaler och dansnummer är det han brinner för. Men pga omständigheter kan han inte göra detta så mycket som han önskar. Det finns en tid för allt. Förhoppningsvis kommer vi sätta igång eftermiddags dramaklasser på en av the high schools kring Hluhluwe så hans barn blir mer levande igen – intressant liknelse måste jag säga.

Imorgon bitti hoppas jag vi kan åka runt till de olika skolorna så jag kan se över statusen för the visual artwork. Dumsani och Mbali fick sig ett gott skratt idag, när jag till slut nådde min tålamods-maxgräns. Under de senaste tre veckornas förberedelser har jag försökt kommunicera med elever såsom lärare för att få gjort så mycket som möjligt att visa upp på festivalen. Men ibland tycks det som om inte ens lärarna förstår engelska något vidare. När Dumsani och Mbali är i rummet är de med i diskussionen, men så fort de går rymmer lärarna iväg från mig eller står och hummar till svar. Haft känslor tidigare att de inte tar mig på allvar, då jag är en ung oerfaren flicka i deras ögon – vilket jag helt klart är, men jag vet med mig att jag har jobbat hårt för att komma hit och vet vad jag gör – detta är mitt jobb nu och jag hade inte fått det om jag var en bortskämd liten ”skit”. Men Dumsani och Mbali sa att de konstaterat problemet med engelskan tidigare och att det inte har något med mig personligen att göra. Det jag måste jobba på är att hitta olika och nya tillvägagångssätt att försöka nå fram till lärarna, för att förbättra utbytet och arbetet. Detta är av yttersta vikt då jag även ansvarar för volontärernas kommunikationsmöjligheter när de kommer. En av dagarna blev jag frustrerad på barnen och uttryckte ”If you dont talk to me I won’t talk to you”. Ångrade mig instinktivt att jag inte lyckats hålla på humöret – men det hade positiv effekt då barnen började skratta och svara mig försiktigt. Vet inte om det skulle ha samma effekt på lärare dock…. Dumsani tyckte det om inte annat vore otroligt roligt om jag testade haha.

Lyckades få till riktigt god kycklingfilé till middag idag, så nu somnar jag mätt och trött! Ser fram emot ännu en dag i upplevelsernas Afrika imorgon. Hoppas jag med Dumsanis assistans lyckas få fram mitt budskap på skolorna - inte många dagar att spela på innan det är dags för festival! Ska bli väldigt spännande att se hur det urartar sig! 



No comments:

Post a Comment