Wednesday 17 September 2014

Mångfald och tolerans

17 september 2014

Nu här värmeböljan kommit… Idag var det ”bara” 35 grader. Måndag och tisdag nådde temperaturen så mycket som 38 grader. Känns som det inte spelar någon roll hur mycket vatten man dricker, blir heldåsig i alla fall. Allting går i slowmotion, både kroppen och knoppen. Är nu väldigt tydligt varför tempot här inte går att jämföras med i Sverige – det går helt enkelt inte att göra saker snabbt.  Jag har till och med börjat med den extremlångsamma gångstilen… Då är det långt gånget haha.

I måndags började vi med den officiella introduktionen av Star for Life programmet i grundskolorna. Detta innebär att vi i Grade R (nollan) och Grade 1 har storytelling med Star Jabulani eller Star Jabulile som ni ser på bilden nedan. Berättelserna syftar att berätta en historia som lär barnen något som är kopplat till Star for Lifes olika grundvärderingar varefter varje barn får en klubba eller karamell – ett trick att ge ytterligare positiva associationer till Star for Life utöver den roliga maskoten. I årskurs 2 och 3 introducerar vi stjärnan och vad varje spets står för. Det allra viktigaste är att vi inte blir lärare utan har interaktioner med barnen och får dem aktiva. Efter introduktionen av stjärnan får de under 10 minuter rita ner sina drömmar för att själva skapa något konkret. Idag fick jag introducera stjärnan för årskurs två för att se hur bra de yngre förstår engelska. De hade uttryckt till Dumsani att de ville höra mig prata och försöka förstår, vilket är en väldigt positiv inställning – dessvärre förstod de inget vidare. I nästa klass assisterade jag mer praktiskt istället med att dela ut papper och pennor. Ser fram emot dagen då jag kan hålla en klass på zulu!

I varje klassrum satt det likadana planscher uppe längts bak. Tog foto på en av dem se nedan. På en annan stod det:

Ngeke ngivume ingculazi ingenze ibhola = Jag tillåter aldrig att AIDS leker med mig
Ngeke ngivume ukukhulelwa ngisemncane = Jag tillåter aldrig att bli gravid när jag är ung
Ngeke ngivume izidakamizwa zibulale ikusasa lami = jag tillåter aldrig att droger ska förstöra mitt liv
Imfundo phamabili = Utbildning först

Starka budskap. Tycker det är fascinerande att de sitter uppe redan i de allra yngstas klassrum. Men det är tvunget för att det ska ske en förändring, då tonårsgraviditet fortfarande är ett väldigt stort problem, framförallt här i the rural areas. Det händer att det finns gravida även på grundskolor – har dock inte sett någon på en Star for Life skola än och hoppas det förblir så!

På hemmafronten ska jag idag flytta in i det nya singelrummet. Lite märklig känsla att någon annan kommer vara i det rum som varit ”mitt” en månad nu, samtidigt som det känns skönt att kunna börja göra sig hemmastadd på riktigt. Underlättar även på morgonen när jag har garderoben i samma rum istället för att gå över till grannrummet.

Den Sydafrikanska Star for Life kören är nu i Sverige för the Marchingforlove tour. Nytt för detta år är Marching For Life portalen, där Star for Life ämnar skapa ett forum där ungdomar kan skapa projekt och dela sitt arbete och sina drömmar med andra svenska ungdomar. Tyngdvikten ligger på mångfald och tolerans, vilket kan ses som extra viktigt idag med tanke på den politiska situationen Sverige försatt sig i. Skapade mitt bidrag idag – en dikt om mångfald och tolerans!

Vad är Mångfald och tolerans?
Olika typer av människor,
som kan leva i harmoni och balans,
Utan våld och uppror
I ett samhälle där alla får en chans

Vad är mångfald och tolerans?
Alla hudfärger, religioner och tankar
Ett samhälle där vi alla är tillsammans
Där olika är något bra och som berikar,
Bidrar till nya perspektiv och färgglans

Vad är mångfald och tolerans?
Förståelse och öppen inställning
Till glutenallergi och laktosintolerans,
Till rullstolsbundna och killar i klänning,
Till burka och blonda tjejer i hästsvans

Vad är mångfald och tolerans?
Det finns inga rätta svar
Ingen definition utan relevans,
Att detta sprids är vårt gemensamma ansvar,
Mångfald och tolerans måste strävas efter tillsammans








No comments:

Post a Comment