1 augusti
Ny månad nya tag! Ligger nu på mage i sängen jag utnämnt
till soffa och tänker tillbaka på de två dagar som gått. Har fått bett överallt
av något än så länge oidentifierat, vilket är aningen märkligt med tanke på att
jag till och med fått ett längst ut på nässpetsen… Ayey Rudolf med röda mulen
ayeye!
Satt med och lyssnade på en ledarskaps workshop för
rektorerna på Star for Life skolorna i området. Mannen som ledde verksamheten
var otroligt karismatisk. Han talade kraftfullt och artikulerat alltmedan han
gick tillsynes slumpmässigt fram till olika rektorer. Rektorerna satt som på
nålar och lyssnade på vartenda ord. Aldrig upplevt någon som håller föredrag gå
fram direkt till personer och vara så ”nära” sina lyssnare. Han uttryckte att
det han höll på med, tala inför folk och lära ut, har han gjort hela sitt liv
enda sedan den dag han föddes. ”If
you are born a leader, you will always find yourself in leading positions
whether you ask for it or not.”
Antecknade febrilt, då jag upplevde att han konfronterade
ledarskap generellt, och rollen lärare har som ledare på ett väldigt
fascinerande och annorlunda sätt. Försökt sammanfatta föreläsningen så gott det
gick utan att skriva tio sidor…
”Teaching
is the art of attitude. Your students will first learn your attitude before
they learn what you are teaching. Teachers are senders of influence, which is
why we must ensure that we maintain the right attitude and involve all
students, targeting the problems. A doctor’s problem is buried, while a
teacher’s problem is walking the streets…”
En kvinna berättade om sin första klass hon undervisade och
hur hon reflekterat över den enorma påverkan hon hade. Som vänsterhänt, skrev
hon naturligt även med vänster på stora tavlan. Efter ett tag märkte hon att
samtliga elever – en åk 2 – hade ändrat till vänster hand när de skrev.
Huruvida det stämmer eller ej får vi aldrig veta, men någon sanning måste det
ligga i det om hon väljer att ta upp det på en sådan här samling. Otroligt
spännande.
Mannen fortsatte vidare att trycka på vikten av att ha
principer. ”Every leader must
have a row of principles, which lie the foundation for his/her behaviour and
influence on others. People can be united through principles, but not through
values. Don’t lead according to your values, as your values will most likely
differ from every individual you encounter. Regardless of background, we may
still share the same principles.”
”Conduct
your leadership through change and transformation. Every leader must cause pain
in one way or another, because without pain there is no change.”
”As a
leader you also need to be trustful, in order to make your learners trust the
information you are teaching. Trust is a reflection of yourself. If people don’t
trust you, it means you’re behaviour and attitude is not trustworthy. Don’t ask
people to trust you – trust people to trust you.”
Till sist avslutade han med att beskriva ett så kallat
emotional bank account. Ett bankkonto från vilket man aldrig gör utdrag utan
endast insättningar. Så fort du hamnar i en situation när du känner att du måste
ta ut, slutar du att utvecklas och du will remain status quo. Han drog en parallell
till Nelson Mandela, som fortsatte att sätta in på sitt emotional bank account
även när han satt i fängelse, vilket gjorde att hans sphere of influence
fortsatte att öka i takt med hans insättningar. Hur tuff en situation än tycks
vara, fortsätt sätta in och du kommer att röra dig framåt – när tiden är inne
kommer du få tillbaka allt du satt in. Denna liknelse fastnade hos mig. Man har
alltid något att tillföra till omgivningen och till sig själv. Han tog ytterligare ett exempel för att
förtydliga vad han menade med detta emotional bank account: ”A holocaust survivor was interviewed of how he
managed to survive. The man answered: I created my own weather. When they were
hurting my body, I imagined myself being a lecture at the university, lecturing
forgiveness.”
Förändringar börjar smått och växer sig sedan större. Trots
min än så länge ringa ålder, kan jag ändå se hur detta stämmer in på mig också.
Se bara mitt engagemang i Star for Life. Det började med att jag såg på en
konsert, året därefter medverkade jag i kören, ytterligare ett år senare blev
jag utvald att åka med ner till Sydafrika, och se på mig nu – här sitter jag
igen down in Africa med syfte att starta upp Star for Lifes nya
volontärverksamhet. Livet är bra häftigt – kan inte sluta förundras.
Idag började morgonen i kaos. Aldrig sett så mycket
människor samlade. Det visade sig att det ju är den första idag – den första
varje månad delas pensionen och barnbidragen ut, vilket resulterar i dagslånga
köer. Bilden nedan är från 7.30på morgonen och det är redan fullt med folk!
Under blev jag inkallad att assistera på en teacher’s
workshop för lärare på Kufezekile high school. Det gick ut på att skapa
teambuilding aktiviteter och reflektera kring dem och hur man kan applicera det
till skolmiljön och attityden mot eleverna. JD kom fram till mig ”Elin, do you
know any games?” ”Ehm, yes well, I do” ”Great I need all of them, Wozala (come)!”
Vi åkte till Shoprite – påminner om en liten variant av Willys, där de har både
mat och mängder av pryttlar. ”Do you think we can use this? Or this?”. Vi kom
ut med några bollar i olika storlekar, snören, pennor och svarta sopsäckar. Det
var omkring 25 lärare som deltog. Det hela började med att varje lag fick en
minut på sig att komma på ett lagnamn och ett ”war cry”, med andra ord en dans,
en sång, skrik vad som helst som visar alla omkring lagkänslan. Jag blev
lagkapten för det gula laget och fick måla gula streck på kinderna – fick även
mina kinder gula. Vi blev ”the intellectuals” och dansade och sjöng Shoholoza –
de kunde inte valt bättre sång haha, av alla sydafrikanska sånger är Shosholoza
en jag verkligen kan!
Olika varianter på ”trust games” följde, där någon i laget
exempelvis fick en ögonbindel och skulle bli ledsagad av en annan lagmedlem endast
genom hörseln. Vid min station höll jag en gammal goding som vi brukade göra på
mina barnkalas… Pennan i flaskan! Känslan att se dessa vuxna afrikaner ha ett
snöre runt midjan och försöka pricka flaskhålet med pennan som hänger ner, var
oslagbar haha! Hade aldrig kunnat gissa att jag skulle få vara med om det haha!
Leken blev väldigt uppskattad och under reflektionen efteråt kom vi fram till
att den spelade mer på tillit till sig själv. Att våga se löjlig ut, våga testa
något nytt och våga tro att man kan göra det möjligt – precis som den blå Star
for Life färgen symboliserar ”I make it possible”. Ingen av lärarna trodde att
de kulle klara få i pennan – men samtliga klarade det! Denna tillsynes ”ytliga”
och lättsamma lek, fick plötsligt en djupare mening.
No comments:
Post a Comment