Monday 28 July 2014

Hyllning till the Human Spirit and the disciplin

28 juli 2014


Oh idag är jag trött! Känns som en förkylning ligger och väntar på att få slå till. Har fått gåvan att kunna sova mig frisk – så ska ta vara på den till 100% ikväll! Fem andra som kommer och övernattar på Mbonise idag, vilket innebär att det kommer bli stor middag nere på verandan. Perfekt – mycket mat så antikropparna får energi att göra sitt jobb och sen sängen.

Idag anmälde jag mig till Nelson Mandela Marathon som går av stapeln i Pietermauritzburg, KwaZulu Natal provinsens huvudstad, den 31 augusti. Måste tyvärr göra er besvikna och meddela att jag inte ska springa 42 km… Valde den korta 10 km sträckan. Varför utmana ödet haha. Behöver spara kroppen till Paris maraton nästa år – Gustav jag hoppas du inte har glömt vår överenskommelse;).

På startsidan till Mandela Marathon står ett av hans välkända citat ”Don’t judge me by my successes, judge me by how many times I fell down and got back up again”.  Startskottet för loppet går på den plats där Mandela höll sitt sista tal 1961, innan han blev fängslad. De flesta dåvarande partier vågade inte närvara, med risk att reta upp apartheidregimen. I talet tog han bland annat upp just Amandla ”Power to the people”, och ”One man, one vote”. Loppet siktar mot att symbolisera Mandelas liv. ”If he had started to sprint through his life, he wouldn’t have evolved into the icon that all South Africans and internationals love”. Det vill även hylla The Human Spirit och Disciplin. Trots att inget kommer i närheten av Mandelas disciplin under sina 27 år i fängelse, uppmärksammas och uppmuntras Sydafrikaner att upprätthålla disciplin genom att genomföra ett maraton. För visst krävs det otroligt disciplin och tid att springa 42 km!


  

No comments:

Post a Comment