Saturday 19 July 2014

Kinky style

18 juli – Kinky style

Vad händer?! Djuren attackerar mig! Några små äckliga rackare som ränner runt i sängen. Varje gång jag tror jag blivit av med en kommer nästa fram ooooooooh. Tur jag är utrustad med ett vapen! Doom – mastersprayen som dödar allt i dess väg, very unfresh men ack så användbart. Måste erkänna att jag ändå är positivt överraskad. Varit här knappt två veckor, men inte haft ett enda småkryp. Lika bra alla kommer på en gång om man får 2 veckors insektsfritt mellan varven. Minns från tidigare besök att det varit såhär några specifika dagar. Tror det är när påslakanen hängt ute på något visst ställe och småkryp hängt sig fast… Himla tur jag har tre sängar i mitt rum i alla fall! Kan välja att använda den som jag inte sett något smådjur i hittills. Inte så mycket att göra åt det. Precis som jag föreställer mig hur svart gift fyller kroppen när folk röker, eller grönt slem när alkohol rinner ner i magen, skapar jag mig en bild i huvudet hur jag är gigantisk och farlig i sömnen. Så farlig att inga djur vågar sig i närheten utan snabbt kryper undan.

Detta är ytterligare ett steg i ”afrikaniseringen”. Idag har det varit många sådana steg. Fått mitt hår flätat för första gången. Bara halva sidan – de ska göra hela håret en annan dag. Med dem menar jag tjejerna på kontoret. Verkar nästan som alla är frisörer här, om inte annat är det många som kan fläta. Inte ens när jag satt framför spegeln och såg hur Nonhlahla gjorde det på mig, kunde jag förstå hur hon lyckas få flätorna så små och tätt inpå huden. Jag som får slita lika mycket varje gång jag bara ska göra en tjock fläta… Eish. De flesta kvinnorna man ser ute har antingen håret flätat i olika frisyrer eller peruk. Har aldrig tidigare stött på så mycket fake-hår. ”Kinky style” står det överallt utanför frisörsalongerna. Första gången jag besökte Hluhluwe för 1.5 år sedan tänkte jag naivt: ”Inte konstigt de har så mycket sex när alla är kinky överallt…”. Tur man har folk runt sig som kan få sig ett gott skratt och upplysa en om att afrikanskt löshår kallas kinky – intressant! Förstått att allt löshår inte är alltför optimalt för hårbottnen. Peruken bli fastsydd i hårbottnen och tas bort efter ett par tre veckor tills klådan som skapas blir för mycket. Klådan gör att kvinnorna går runt och slår sig själva i huvudet för att inte klia sig med naglarna i hårbottnen och på så sätt skada sig ännu mer. Det kan upplevas aningen komiskt om man sitter och observerar kvinnorna. Var och varannan ger sig själv ett slag titt som tätt. Detta beteende skedde även under workshopen på Protea hotell i torsdags. Mitt när någon håller en presentation hör man dova dunsar omkring sig. Jag har alltså dragit slutsatsen att flätor är så långt jag kommer gå hårledes – peruk verkar inte vara något för mig. Vill jag har rakt hår kan jag kamma det istället!

Till och med när det kommer till maten avancerar jag. Under lunchen går vi i samlad trupp till Spar, Sydafrikas motsvarighet till Ica, för att köpa mat. Inne på Spar finns en lunchbuffé där man kan välja vad man vill ha bland alla godsaker…. Kotunga, Kohuvud, lever med mera. Tog emot i början att ens gå dit, men när jag väl såg mig om insåg jag att det finns andra alternativ, vilket lett till att även jag börjat ta mig en buffélåda till lunch. De senaste tre dagarnas lunch har bestått av kokt pumpamos, pap (gjort av majs med liknande konsistens som mannagrynsgröt), bönröra och köttfärssås eller kyckling. Förälskat mig lite i papen och pumpamoset. Riktigt smarrigt! Kokt pumpa, bönor och någon form av kött kan man räkna med till middag varje dag också. Idag hade Mdu ansträngt sig och kokt både potatis och ris till sina hemmagjorda köttbullar. Bifogar en bild nedan!


Har tidigare under veckan fått dåligt samvete när jag inte kunnat äta upp all mat jag får till middag. Men vet nu att ingen mat går till spillo. Här har man nämligen en mycket effektiv kompost. Maten som blir över sopas inte ner i någon soptunna för att ruttna bort, utan skrapas av utanför kökshyddan till katterna eller något annat djur som äter upp det under natten – fiffigt!

No comments:

Post a Comment