Friday 25 July 2014

Oh var ska man börja?!  dagen spenderades på hluhluwe primary school där vi målade en lekplats som star for life donerat till skolan. Det blev traditionell dans och musik, tal och lekar. Kändes fantastiskt att äntligen få komma ut och möta barnen. Trots att jag endast förstår en bråkdel av allt som sades förundras jag över den "tvåsidiga" kommunikationen. Helt utan förvarning ropar alla barnen i kör diverse saker - hur vet dem vad man ska säga? Hur vet dem när man ska säga det? Sättet som publiken hela tiden blir involverad i vad som försigår framme på scen är väldigt inspirerande. Fick veta att de olika svaren är delar i traditionella greetings. Påminner lite om när jag var i kyrkan förra helgen, då visste alla precis när och vad som skulle sägas. Det är som om kulturen är en del av människorna istället för tvärtom. Så många saker som är så naturligt och som man bara gör eller inte gör. Har vi det i Sverige? Ja det har vi kanske utan att man tänker på det, fast inte tillnärmelsevis så inrotat och distinkt. Häftigt!

Just nu sitter jag i bilen med Per, Thabi och Ntobeko och ser ut på det böljande landskapet. Sydafrika är bra vackert. Vi är på väg till durban där jag ska spendera helgen hos Thabi. Wow hon gjorde min dag och helg när job frågade om jag ville följa med!  Hört så mycket om durban men aldrig upplevt det själv. Är Nyflätad och redo - durban bring it on!

No comments:

Post a Comment