Tuesday 15 July 2014

”Som liftare får man ta del av både ekonomidebatter, familjevisiter och politiska diskussioner”

15 juli 

”You’re a Zulu woman now yazi”. Haha jo jag gör mitt bästa i alla fall. Tog public transport idag för första gången – mycket intressant upplevelse. Och nej, jag var inte ensam. Har fått strikta förhållningsregler om att inte röra mig ensam. Att vara låst och konstant beroende av andra människor är otroligt krävande. Det tar på psyket att inte kunna göra vad man vill. Samtidigt är det en del av upplevelsen och en kunskap jag kommer bära med mig för resten av livet. När man kommer som främling till en annan kultur, måste man respektera alla restriktioner hur mycket det än tar emot.

En av Siphiles män, Lindi, och jag lämnade Mbonise efter morgonmötet. Vid första bil som passerade slängde Lindi vant ut tummen och bilen stannade. Det är så man gör. På ett sätt har jag redan varit med om det, fast omvänt, då det var jag och Dumsani som stannade för liftare. Lindi och jag fick klämma ihop oss på ett säte bredvid en etiopier som nog aldrig besökt tandläkaren. Supertrevlig man, han körde oss till sin affär för att visa hur det såg ut. Han ville även visa oss sin fru och nyfödda dotter. I bilen berättade han om Etiopien, hur deras största problem är politiska, ”not criminality like in South Africa. In South Africa you have political stability but too many crimes – especially in the big cities”. Efter denna mening visade han sin vänsterarm, på vilken han hade ett stort ärr längs hela underarmen ”I was a victim of robbery in Johannesburg 2001, but that’s not problem, I have a good life now.” Det var oerhört intressant att lyssna på, framförallt då jag bara för en vecka sedan läste ut boken 438 dagar, som beskriver just storpolitik i Etiopien under tiden som Martin och Johan satt fängslade i Kality. Mannen, vars namn är John, meddelade att han kom till Sydafrika för 18 år sedan och inte planerar att återvända inom den närmsta framtiden.  Samtliga familjemedlemmar hade avlidit i de stridigheter som pågick och fortfarande pågår i stora delar av landet, vilket också bidrar till Etiopiens svaga ekonomi.

John var väldigt rakt på sak. Han ursäktade sig senare till Lindi när han påpekade att Sydafrika har den starkaste ekonomin i Afrika, men att han inte förstår hur de kan ha det. ”South Africans are too lazy. That is why the economy is starting to slow down, because people don’t work even though they have the best opportunities of all the african people.” Lindi höll med honom. Vad som jag trodde skulle bli en tyst tur med en främling in till stan, blev med andra ord allt annat: Både familjevisit, ekonomidebatt och politikdiskussion. Det hela slutade med att han bjöd oss på varsin cola. Var inte riktigt läge för mig att harkla mig och säga ”Excuse me, but I don’t like coke” – så jag höll tyst.

Delar lite bilder från gårdagen! 
På första bilden ser ni Klanzego som ligger på golvet och försöker bygga ett korthus i mitt rum. Sen har vi hur en lunchlåda kan se ut - jag väljer fortfarande att undvika de något mer extrema tillbehören såsom kycklingfötter, kohuvud and you name it. Under gårdagen införskaffade jag även en garderob! Äntligen slipper jag bo i min resväska! Till sist är det en bild på köket. 

No comments:

Post a Comment