Wednesday 30 July 2014

Saknad, Avundsjuka, Demoner och Magi

30 juli


”Oh do you miss home?” ”No”. Denna konstanta fråga om hem, saknad, familj, vänner. Det må låta hårt, men ibland kan man inte tillåta sig att sakna och låta tankarna vandra för långt hem. Om jag skulle låta tankarna ränna iväg till allt jag har där hemma redan efter några veckor, hade beslutet att åka hit inte varit det rätta. Tänk då vilket vrak jag hade varit om några månader! Självklart är det tufft när man flyttar hemifrån. Det är naturligt att man ibland saknar, men då gäller det bara att göra något annat för att få tankarna att byta spår.

Jag har tagit ett beslut att åka till andra sidan jordklotet. Det är ett beslut som fortfarande känns aningen läskigt, galet men hur häftigt och bra som helst. Vem har sagt att förändring är dåligt? Lätt? Förändring ska kännas, annars är det ingen förändring. Det hade inte varit en riktig flytt heller om jag ringt hem varje dag. Ska man göra något måste man go all in. Särskilt när organisationen jag står för trycker på att man måste ”decide” och ”Go for your dreams” – då måste ju jag som ambassadör också göra det!

Detta betyder nu inte att jag älskar min familj och vänner mindre – snarare tvärtom. Som jag skrev igår, äkta relationer finns alltid kvar. Jag kan vara fysiskt ensam, men jag kommer aldrig vara mentalt ensam. Nu och även under de veckor som gått känner jag hur detta tankesätt ger mig mer lugn, och får mig att hantera svåra situationer bättre – även om det inte alltid blir exemplariskt, men man är ju inte mer än människa. Jag kan känna större glädje för mina vänner och familj, när jag ser dem göra saker hemma som jag själv älskar att göra. Wow vad fantastiskt för dem! Det gör mig glad att se dem gå på stranden, äta glass, heja på lillebrorsans tennisbravader – inte avis. Avundsjuka är just vad ordet uttrycker: en sjukdom som äter upp och förstör.

Tänker på något som en av mina vänner pratade länge om i helgen. I Sydafrika, eller kanske snarare ska säga i the rural areas, tror man fortfarande starkt på demoner och häxkraft. När någon bli sjuk går man inte till sjukhuset först, utan till en traditional healer. Lika mycket som de olika ärren man ser befolkningen i Hluhluwe, Mbazwana och andra rural townships bära är för att visa vilken ”stam” man tillhör, är de också tecken på traditionel healers läkekonst. Det fascinerande är att det många gånger fungerar. Tankens kraft kan vara starkare än det fysiska. Detta bevisas många gånger i psykologiska experiment kring placeboeffekten. Tror man tillräckligt starkt på att en viss tablett, dricka eller behandling ska ha en viss effekt får den det också. Trots att jag anser mig själv vara väldigt öppen för olika beliefs, är det ändå svårt som västlänning att ta till sig allt vad gäller demoner och magi. Många bär flätade band med olika symboler hängandes kring höfterna. Dock är detta inget man ser om man inte pratar om det, och de väljer att ta fram det och visa - det ska ha kroppskontakt och hänger/sitter därför innanför kläderna.


För att knyta tillbaka till avundsjukan - avundsjuka är ofta anledningen till att man insjuknar. Har man något som andra kan tänkas vilja ha, måste man akta sig. Har man en vän från Sverige, måste man skydda sig. Wow, undrar om det är fler som bär band runt höfterna för att de är i min omgivning… Jag frågade stilla om jag också behöver akta mig för demonerna. ”No you don’t, because you are from a different culture” – det var ju skönt i alla fall! Men tar ändå med mig allt vad jag fått höra och kontentan – var inte avundsjuk både för din egen, andra och demonernas skull!

No comments:

Post a Comment