Friday 11 July 2014

Somliga saker förstår man aldrig, men man måste acceptera och respektera dem oavsett

11 juli 2014

Fredag eftermiddag, kan knappt tro att det redan är helg! Om tiden ska flyga förbi såhär snabbt måste jag sluta sova och använda tiden till att reflektera. Varje dag, trots att tempot inte går att jämföra med hemma, är det så många intryck och framförallt många nya fraser jag försöker lära mig. Kan erkänna att jag inte kommit igång med planen att lära 10 nya glosor per dag – men jag har inte behövt det. Mina kära team mates på kontoret har fått någon flipp och pratar nästan bara Zulu med mig pga av min introduktion: ”Ngiyafuna isiZulu” ”Jag lär mig Zulu”. Kanske inte var ett så smart drag – fast samtidigt WOW vad jag har lärt mig mycket bara under några dagar.

Mdu är min största lärare hittills. Även igår satt han och höll mig sällskap under middagen trots att han inte kände sig riktigt hundra. ”It’s because of the cold” Okej svarade jag, du ska nog inte åka till Sverige under vintermånaderna... Han bara skrattade, han förstår inte hur vi kan leva där uppe. Han stannade en bra stund, och efter ett tag kom en av hans kusiner in och ville vara med i samtalet. Mdu jobbar som guide i byn Nompondo – kan inte bli bättre. Igår pratade vi länge och väl, då han stannade ett bra tag efter jag ätit klart. Han påstod att han behövde ladda sin telefon, men jag tror han tycker det är rätt spännande själv att höra om Sverige. Han berättade om hur tyskar, italienare, amerikaner och svenskar tackar honom efter en guidad tur på olika sätt. Vilka knep han har för att sälja in sig, hur han försöker lära sig hälsningsfraser på de olika språken etc. Han medgav dock att han är tveksam innan han säger Guten Tag till de tyska gästerna – de kopplar ofta inte förrän långt senare att han inte pratar tyska, utan börjar langa den ena tyska meningen efter den andra. Om ni träffar Mdu kommer ni förstå hur han kommer undan med det. Han är en riktigt ”smilpropp”, alltid med ett leende på läpparna och ett ”Hey beautiful” hängande i luften. Med andra ord urtypen för hur de flesta män jag möter här beter sig. Blev tillsagd innan jag åkte hit att inte lita fullt ut på någon. Det är inga större problem, för det leendet får en mest att skratta, inte tro på vad som kommer ur den. Däremot lär man sig otroligt mycket om livsstilen här. Hur man förhåller sig till varandra osv.

Igår eftermiddag berätta Dumsani om hur relationer fungerar. ”They must stay a secrete for the parents”. Så fort en man eller kille presenterar sin flickvän för sina föräldrar förväntas han börja samla ihop till Lobola. Lobola är det samma som hemgift, vilket diskuteras mellan de olika parternas föräldrar. I stora drag innebär det att mannen ska betala 11 kor till flickans familj som ett tecken på att han kan försörja henne. I Namibia bl.a. har Lobola just tagits bort från lagen, men diskussionerna om att göra likadant i Sydafrika leder ingen vart pga den starka Zulu och Sotho kulturen. De är de folkgrupper i Sydafrika som har flest restriktioner.

Som exempel, om några minuter åker jag med Dumsani till grannstaden Mbazwana, för att träffa några vänner över helgen. Men två av dem kan inte ses redan ikväll pga av att de ska till kyrkan imorgon och har därav inte tillåtelse att träffa flickor kvällen innan - oavsett om de bara ska sitta och prata. De får inte heller äta tillagad mat på hela dagen innan och fram till 18 på lördagskvällen. Alla sådana här ritualer är väldigt främmande för mig, men samtidigt så spännande och intressanta. ”There are things, no matter how much you want to do it you cannot”, uttrycker Dumsani. Så länge du inte är gift anses du fortfarande som barn oavsett ålder och måste därför följa ordern hemifrån. Trots att du kanske har barn med en kvinna får du inte bo tillsammans med henne, hur mycket du älskar henne, förrän du betalat Lobola och ni är gifta.


Då tänker man – ah men om man inte är redo för att introducera sin tjej hemma och senare gifta sig, varför har de flesta barn? Jag vet inte svaret på det mer än bristande användning av skydd under samlag. För de flesta män i min omgivning är detta fallet. Trots detta, är det fullt naturligt att se sig om efter fler kvinnor… Polygami, hmm tror jag aldrig kommer förstå konceptet fullt ut. Men det behöver jag inte heller, min blivande man var han än finns i världen, kommer aldrig tänka tanken att skaffa sig en annan – Lets say I’m a handful like it is.

No comments:

Post a Comment